وزیر آموزش و پرورش: آموزش و پرورش باید مساله اول کشور باشد-راهبرد معاصر
دادستانی: چهار عضو باند گروگانگیری در شرق کرمان بازداشت شدند خبر خوش برای کنکوری‌ها درباره میزان تأثیر و ترمیم معدل ۲۰ میلیون ایرانی از ‎واتساپ استفاده می‌کنند + نمودار نظرسنجی ایسپا پاسخ شورای عالی انقلاب فرهنگی به گمانه‌زنی‌ها درباره ریاست دانشگاه تهران مدارس کدام شهر‌ها تاکنون بدلیل آلودگی بصورت حضوری تعطیل شدند؟ غیرحضوری شدن نوبت صبح مدارس ۹ شهر خوزستان در روز چهارشنبه تعطیلی واحد‌های قضایی و اداری قوه قضاییه استان تهران امتحانات داخلی دانش‌آموزان تهران فردا برگزار نمی‌شود مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات تهران چهارشنبه ۵ دی تعطیل شد حکم ۵ سال زندان امیر تتلو نقض شد صدور هشدار هواشناسی سطح زرد در کیش رکورددارترین نام برای دختران ایرانی اعلام شد همسر مالک شرکت موبایل موسوی آمل بازداشت شد قاضی پرونده چای دبش: پاسخ بانک‌های شاکی به استعلام‌ها متناظر با سوالات دادگاه تنظیم نشده است بریز و بپاش میلیاردی متهمان پرونده رضا‌یت خودرو با پول مردم

وزیر آموزش و پرورش: آموزش و پرورش باید مساله اول کشور باشد

وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر بخواهیم مشکلات آموزش و پرورش حل شود این نهاد باید مساله اول کشور باشد.
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۷ - ۰۵ دی ۱۴۰۳ - 2024 December 25
کد خبر: ۲۶۶۶۶۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ علیرضا کاظمی، عصر چهارشنبه، ۵ دی ماه، در جریان سفر استانی هیات دولت به خراسان شمالی در دیدار صمیمی با مدیران مدارس این استان اظهار کرد: از مشکلات مزمنی که در بخش‌های مختلف از آن رنج می‌بریم بی‌توجهی و همراهی نکردن دستگاه‌های کلیدی کشور برای برون‌رفت آموزش و پرورش از مشکلات از جمله نیروی انسانی، فضا و بودجه است.

وی ادامه داد: بودجه این دستگاه عظیم با ۱۲.۵ میلیون دانش‌آموز در پایین‌ترین سطح خودش بوده است و امروز نیز بودجه این نهاد با ۱۶.۵ میلیون دانش‌آموز تفاوت چندانی نداشته و این یعنی عقب‌گرد و مشکلات انباشته‌شده‌ای که کماکان باقی است.

وی افزود: تغییر باور‌ها و نگرش‌ها در تغییر در کوچک‌انگاری این دستگاه بزرگ ضروری است، ما باید باور‌ها را عوض کنیم.

کاظمی ادامه داد: خوشبختانه رئیس‌جمهور اولویت اول خودش را آموزش و بهداشت اعلام کرده و همه هم و غم خود را بر آموزش و پرورش معطوف کرده است. تاکنون در ۱۰ جلسه، اختصاصا به طراحی و بررسی و مسائل آموزش و پرورش پرداخته است.

وی ادامه داد: این رویکرد کم‌نظیر است و این نوع نگاه برای ما ارزش دارد، امسال نمایندگان در مجلس نیز به این قضیه توجه کرده‌اند البته هنوز فرآیند بودجه تمام نشده، اما به‌عنوان مثال یک مصوبه دارد که به هر منطقه سه وسیله نقلیه بدهند و این یعنی انقلابی در زیرساخت‌های آموزش و پرورش.

کاظمی تاکید کرد: آموزش و پرورش اگر قرار باشد مشکلاتش حل شود باید مساله اول دستگاه‌های کشور باشد که شده است. باید متغیر‌های کلان را دستکاری کنیم.

وی در ادامه گفت: آموزش و پرورش از دو مشکل رنج می‌برد، نخست آنکه ساختار برنامه درسی ما در مدرسه، یک ساختار دانش‌محور، حافظه‌محور، منفعل، خشک، کسل‌کننده و غیرخلاقانه است و نمی‌توانید ارتباطی بین برنامه‌های مختلفی برقرار کنید که باعث می‌شود که به اهداف تربیتی نرسیم.

وی اضافه کرد: در حال بازبینی هستیم که برنامه‌ای فعال و دانش‌آموز محور و فراتر از کلاس در یک رویکرد جدید طراحی کنیم، ساختار نظام آموزشی هم ساختاری است مربوط به ۵۰ سال قبل؛ همان شکل، همان روش، همان فضا، اینها مسایل بنیادینی است که ریل‌های آموزش و پرورش را تشکیل می‌دهد و اگر درست نکنیم هر اقدامی انجام دهیم، صرفا مسکن است.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: ساختار تعلیم و تربیت ما با نیاز‌های نسل نو ارتباطی ندارد به همین علت با لشکر بیکار فارغ‌التحصیل مواجهیم که مهارتی ندارد.

وی در ادامه اظهار کرد: همه هم و غم خود را گذاشتیم که مهر ماه آرامی را پشت سر بگذاریم.

وی گفت: تلاش کردیم چالش‌های آزمون‌هایی که برگزار کردند حل و بازبینی کنیم، همچنین درصد آزمون کتبی به مصاحبه در آزمون‌های استخدامی که ۴۰ به ۶۰ بود را به ۳۰ به ۷۰ برگردانیم.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: برای پرداخت مطالبات بازنشستگان که واقعا شرمنده‌ایم، اما تا پای جان پیگیرم و روزی نیست که در دولت این را پیگیری نکنم همچنین برای نیروی انسانی، نیرو‌های حق‌التدریس و دیگر مسائل آموزش و پرورش، ۱۴ کارگروه تشکیل داده‌ایم و مسیر را جلو می‌بریم.

وی گفت: ما آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۴، را از ۱۵ مهر ۱۴۰۳ شروع کرده‌ایم، نگاه ما به آینده است، امیدوارم در ورای این تحرکات اتفاقات متفاوتی شاهد باشیم.

امروز آموزش و پرورش در یک مظلومیت کامل به سر می‌برد

وی تاکید کرد: امروز آموزش و پرورش در یک مظلومیت کامل به سر می‌برد نمونه‌اش پاداش بازنشستگان که بعد از ۱۵ ماه هنوز پرداخت نشده است. کل ردیف پرداخت پاداش بازنشستگان، ۲۲ همت اعتبار داشته و تمام ۲۲ همت را به آموزش و پرورش دادند که توانستیم ۴۰ درصد پاداش فرهنگیان را بدهیم. اکنون مجدانه پیگیر هستیم و امیدواریم روزنه‌ای پیدا شود که شرمنده نشویم.

وی تاکید کرد: شاخص توسعه متوازن، شاخص پوشش تحصیلی، شاخص موفقیت در المپیاد‌ها و ... از شاخص‌های مهم است و پیمان من و شما این باشد هر مدرسه و هر استانی را با شاخص‌ها پیش ببریم و بسنجیم.

انتقال دانش و باور‌ها دو ماموریت مهم آموزش و پرورش

وی تاکید کرد: موضوع بعدی نماز است، آموزش و پرورش دو ماموریت اساسی دارد اول انتقال علم و دانش و تلاش برای دستیابی به قله‌های علمی که مسیرش هم تکیه بر نیرو‌های نخبگانی است؛ باید روی دانش آموزان نخبگانی و سمپادی و المپیادی سرمایه‌گذاری کنیم.

کاظمی تاکید کرد: بخش دوم ماموریت، انتقال باورها، آداب و رسوم، ارزش‌های دینی و انقلابی ماست و در این بخش مهمترین ماموریت ما توسعه و ترویج فرهنگ نماز است، اگر این را درست کردیم بقیه درست شکل میگیرد، این فرمان خداست، اگر فلسفه خلقت و بعثت نماز است چه ماموریتی بالاتر از این؛ بنابراین تلاش کنید در تمام مدارس کشور حتی با یک دانش‌آموز نماز را برپا کنید.

وی همچنین آسیب‌های اجتماعی را مساله مهم دیگر خواند و افزود: این مساله امروز در خانه همه ما خوابیده است، بچه‌های همه ما در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند و همگان باید به آن توجه کنند.

وی تاکید کرد: اساسی‌ترین و زیربنایی‌ترین بخش دانشگاه فرهنگیان است، این نیروی انسانی می‌خواهد ۳۰ سال دانش‌آموز تربیت کند و باید به آن توجه شود.

وی در خاتمه تاکید کرد: برای حل مشکلات کشور باید آموزش و پرورش درست شود، نقطه عزیمت و آغاز و پایان، آموزش و پرورش است، هر چقدر هم کارخانه و امور زیربنایی بسازید، اما توسعه با آموزش و پرورش محقق می‌شود. / ایسنا

کلمات کلیدی: آموزش و پرورش
مطالب مرتبط
ارسال نظر
آخرین اخبار